מה צריך לדעת לקראת תמ"א 38?

רבים מחליטים ליישם את תוכנית המיתאר של מדינת ישראל בפני מצבים של רעידות אדמה, תוכנית תמ"א 38.

תמ"א 38 – על מה מדובר?

המטרה של תוכנית המיתאר של מדינת ישראל היא אחת. חיזוק של מבנים מגורים שונים במדינה מפני מצבים של רעידות אדמה. תוכנית תמ"א 38 חלה לגבי בניינים שנבנו לפני חודש ינואר של שנת 1980, שכן מאותה השנה המדינה דאגה לכל הקשור אל תכנון וחיזוק מבנים. כדי שדיירים יפעלו ליישום של התוכנית, המדינה הייתה חייבת להפוך את התוכנית לכדאית להם. דבר שבא לידי ביטוי ברשימה ארוכה של הטבות, כמו למשל הטבות מס, תוספת בנייה של יחידות דיור או קומות בבניין, הרחבה של הקיים, הוספה של אגף לבניין ועוד.

תמ"א 38- עמידה בקריטריונים

הדבר הראשון אותו יש לבצע טרם מחליטים לשכור את שירותיהם של אנשי מקצוע שונים ליישום תוכנית המתאר הוא לבדוק האם הבניין אכן עומד בתנאי הסף. דבר זה יעשה על ידי השכרת שירותיו של מהנדס מומחה בתחום שיבצע בדיקה יסודית של הבניין ויאמר האם לדעתו הבניין אכן חייב בחיזוק. אם המבנה עומד בתקנים, לא ניתן יהיה לשפץ אותו במסגרת תוכנית המיתאר. בנוסף, חשוב לדעת כי ניתן ליישם את התוכנית רק על מבני מגורים בעלי שלוש קומות מינימום ושטח מינימאלי של ארבע מאות מטר רבוע. אם מבנה המגורים אכן מתאים ליישום תוכנית המיתאר יש לשכור את השירות הקבוע של מנהל פרויקט המומחה בתמ"א 38, עורך דין, אדריכל ומהנדס שילוו את כל התהליך.

כל היתרונות בתוכנית אחת

יש יתרונות רבים לתוכנית מיתאר תמ"א 38:

  • היתרים- תהליך ההוצאה של כל האישורים וההיתרים השונים מהירה וזאת בהשוואה לכל תוכנית אחר שמערבת בנייה או הרחבה. בנוסף, לא צריך לקבל שום אישור מהרשות בכל הקשור אל תוכנית של בניין ועיר.
  • עמידה בתנאים- בניינים רבים עומדים בתנאי הסף של תמ"א 38 ולא בהכרח עומדים בתנאי סף של תוכניות אחרות. לכן, תמ"א 38 מאפשרת חידוש בניינים רבים שלא ניתן היה לחדש לולא תוכנית זו.
  • פינוי- הדיירים אינם נדרש להתפנות מהבניין ומהדירות שלהם לאורך תקופת השיפוצים והחיזוק של הבניין.

לסיכום, רק לאחר שמוודאים כי הבניין אכן עומד בקריטריונים של תמ"א 38 יש להגיע להחלטה האם מעוניינים לממש את התוכנית בצורה עצמאית (מכיסם של הדיירים), באמצעות קבלן (שיקבל את הזכות על תוספות הבנייה בבניין), או באמצעותה של חברה שעיקר מומחיותה הוא פרויקטים של תמ"א 38.

  • Category : כתבות
  • Type : כתבות
נגישות