מוצרים לחימום ולקירור הבית בבנייה

כמו מרכיבים רבים בבית, גם תכנון מושכל מבעוד מועד של אמצעים לחימום הבית ולקירורו ולהטמעתם בתכנית הבנייה בשלבים הראשוניים שלה מאפשרת קבלת בית מותאם לכל מוזג אוויר.

ייחוד מחשבה בתכנון הבית על אמצעים פוטנציאליים לקירורו ולחימומו מאפשרת בחירה בין חלופות שונות: מערכת מיזוג מרכזית, מערכת מיני מרכזית, חימום תת רצפתי ומזגנים שונים. בחירת האמצעי מושפעת מפרמטרים שונים כגון: האקלים (ומזג האוויר) השורר באזור שבו מצוי המבנה, גודלו, החלוקה הפנימית של המתחם, התקציב העומד לרשות הבעלים ועוד. אף שניתן להשתמש במערכת מיזוג האוויר לא רק לצינון הבית אלא גם לחימומו יש מי שהאוויר היבש הנודף מפתחי המערכת מפריע לנשימתם ולכן הם עשויים להעדיף אמצעי חימום אחרים, כגון תנורים מסוגים שונים.

מאחר שבישראל שורר מזג אוויר חם במשך חודשים רבים בשנה, מתחייב גם תכנון מושכל של אמצעי קירור. סוגים שונים של מצננים, המסייעים להפחתת הטמפרטורה בכ- 15 מעלות הם אמצעי צינון אפקטיביים לגנים ולאולמות אירועים, למסעדות ועוד כמו כן השוק מציע כיום מגוון גדול ועשיר של מאווררים, לרבות מאווררים עצמתיים, הניתנים לתלייה בכל מקום רצוי ואפשרי וכמובן גם לניוד.

יתרונות הבידוד לקיץ ולחורף

אחת השיטות הרווחות להוזלה משמעותית בעלויות הבנייה מזה ולהגברת האפקטיביות של חומרי הבנייה התורמים באופן ישיר לחיסכון משמעותי באנרגיה היא בנייה ירוקה. אמצעים הננקטים בשיטה זו מיושמים כבר בשלב התכנון של הבנייה. באמצעות שיטת תרמו האוס, לדוגמה, שמוגדרת ונכללת בבנייה הירוקה ניתן להתקין בידוד בבתים חדשים וקיימים אל ידי הצמדת שכבה מבודדת לקירות הבית באופן המונע בריחת חום וקור.  החיסכון באנרגיה נאמד בכ- 80% .

חומרי בידוד מיטביים מאפשרים שמירה על חום וקור – לפי העונה – ולכן יעילותם כפולה ומכופלת.

חשוב לציין, כי ההכרח לחסוך בחשמל מניע אדריכלים ומתכננים להציע לאנשים כבר בשלב תכנון הבית בחינת חלופות שייתנו מענה ממוקד לרצון ולצורך לחמם את הבית ולצננו ובה בעת לחסוך בחשמל.

על מנת להשיג תוצאה מיטבית לחימום הבית ולצינונו יש חשיבות לייעוץ עם אנשי מקצוע האמונים אל תכנון הבית מההיבט האנרגטי שלו. כאשר מדובר בבית פרטי השיקולים שונים מאשר במבנה ציבורי או תעשייתי גדול, אבל העקרונות דומים.

אין ספר כי נושא חימום הבית וקירורו הוא נושא חשוב ומרכזי בתכנון הבית, לכן חשוב ומוצדק לייחד לו מחשבה ולהקצות לו תקציב. מרכיב מהותי באיכות החיים הוא שהייה במקום שניתן לחיות בו ברווחה נפשית ופיזית. כאשר ניתן לחוש חום בחורף וקרירות בקיץ  הדיירים לא מתייסרים בסוגיית מזג האוויר מאחר שהם מקבלים מענה באמצעות אמצעי חימום וקירור, בהתאמה.

 

סוף מעשה במחשבה תחילה

בנושא תכנון הבנייה ניתן להבין את משמעות הביטוי- סוף מעשה במחשבה תחילה באופן מוחשי ביותר. הטמעת אלמנטים מבודדים בתהליך הבנייה מהווה שכבת-מגן חשובה, חיונית ואפקטיבית ליצירת מעטפת הגנה על הבית ובתוכו בכל מזג אוויר- חם וקר.

שילוב אמצעים שונים נוספים להעצמת אפקט הבידוד או למתן מענה בימים שבהם – חם או קר- לא די בבידוד, על ידי סוגים שונים של תנורים, מצננים, מאווררים ועוד מאפשר קבלת מענה מיטבי לחום ולקור.
  • Category : Concept
  • Type :
נגישות